دغدغه های فرهنگی

نویسنده:مریم گلوردی
منبع:دیدار آشنا
انسان برای بقاء و حیات خود احتیاج دارد به چیزهایی از قبیل غذا و لباس و مسکن که وسائل معاش نامیده شود . انسان به غیر این امور نیز احتیاج دارد، از قبیل احتیاجات خانوادگی یعنی زن و فرزند، احتیاجات فرهنگی، معنوی، دینی و سیاسی یعنی حکومت و آنچه مربط به شؤون حکومت است و احتیاجات اجتماعی از قبیل قضاوت در بیان احتیاجات انسان، اولی‏ترین احتیاجات وی، اقتصادی است، یعنی امری که انسان در حیات و بقاء شخصی خود به آن‏ها نیازمند است و بدون آن‏ها قادر به حیات نیست .
لذا برای رفع احتیاجات انسان، تمام اعضای جامعه می‏بایست دست در دست هم نسبت‏به مشکلات یکدیگر واقف و در صدد حل آن‏ها برآیند . از این رو، پس بخوانید:

1 . مسؤولان دولتی و قوای مختلف برای حل مشکلات مردم، حقا زحمت می‏کشند، اما باید با شناخت و برطرف کردن موانعی که برسرراه پیشرفت امور وجود دارد، هم‏چون جبهه‏ای واحد، تلاش‏های خود را برای تامین خواست‏های حقیقی و اساسی مردم مضاعف سازند .

2 . نباید مسائل کم ارزش بی‏ارتباط با زندگی واقعی مردم را به عنوان خواست‏های اصلی مردم مطرح کرد، چرا که این موضوع، عملادر روند حل مشکلات حقیقی مردم مانع ایجاد می‏کند . بنابراین مسؤولان و همه‏ی کسانی که در افکار عممی دارای نفوذ هستند، باید از خواست‏ها و مشکلات مردم، درکی واقعی داشته باشند .

3 . برخی به جای پرداختن به این گونه مسائل تلاش می‏کنند، شعارهای سیاسی جنجالی و بی‏محتوا را جایگزین خواست‏های حقیقی مردم کنند، البته این گونه کارشکنی‏ها از اول انقلاب سابقه داشته و برخی افراد که مجموعه‏ای کوچک، اما پرمدعا و پرهیاهو را تشکیل می‏دهند، همیشه از مردم و نظام طلبکار بوده‏اند .

4 . هدف برنامه‏های دشمنان و ایادی آن‏ها برای ایجاد اختلاف و اختلال و سطوح مدیریتی این است که قوای سه گانه را رو در روی هم قرار دهند و مدیران کشور را در جبهه‏های متفاوت نشان‏دهند . همه‏ی مسؤولان باید ضمن تشخیص نیازهای اصلی کشور و جامعه مانع از تحقق این هدف شوند .

5 . زمینه‏ی مشارکت مردم در انتخابات، وقتی به وجود می‏آید که مردم احساس کنند، نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان دولتی که برگزیده‏ی مجلس هستند، به وظیفه‏شان به درستی عمل کنند و دل‏سوزانه به دنبال حل مشکلات واقعی مردم هستند که اگر این احساس در مردم به وجود آید، مردم با شوق و رغبت درانتخابات شرکت می‏کنند .

6 . همه‏ی حرف ملت ایران این است که ما می‏خواهیم مستقل و آزاد بمانیم و اختیار کشور به دست‏خودمان باشد، نه آمریکا و مستکبران بین‏المللی .

7 . اگر کشورهای اسلامی هم‏چون ایران برقدرت ملت‏خود تکیه کنند و در مقابل خواست‏های نامشروع استکبار بایستند، مراکز قدر جهانی قادر به هیچ کاری نخواهند بود .

8 . گره‏گشایی در ذهن مردم به‏ویژه جوانان نیازمند علم و تعهد است و روحانیون باید مانند یک طبیب عالم و عامل، مشکلات ذهنی نسل جوان را رفع کنند .

9 . اکنون نیز باید با همان انگیزه و تلاش در دوران مختلف تاریخ، به پاسخ‏گویی به سؤالات جدید جامعه پرداخت که فضلای روشنفکر حوزه‏ها در این زمینه وظیفه‏ی سنگینی برعهده دادند .

10 . اکنون که پس از قرن‏ها نظامی مبتنی بر اسلام در این کشور برپا شده مسائل جدیدی در زمینه‏های مختلف از جمله روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در جامعه و نظام اسلامی مطرح می‏شود که باید با دقت و تعمیق آن‏ها را در افکار عمومی تبیین کرد و شعائر اسلامی را به فرهنگ عمومی تبدیل ساخت .

11 . به رغم تلاش‏های دشمنان اسلام برای بدبین کردن ملت ایران به اسلام و روحانیت، پدیده‏هایی هم‏چون اعتکاف بخش عظیمی از جوانان دانشگاهی نشان می‏دهد که ملت ایران و دل‏بستگی خود را به دین مبین پروردگار بیش‏تر کرده است و همین واقعیات ارتباط با این مردم مؤمن و پرصفا را بسیار شیرین می‏کند .

12 . در دوران رژیم پهلوی نیز، مشابه همین عناصر، مبارزه با رژیم استبدادی ستم‏شاهی را بی‏فایده قلمداد می‏کردند و امروز نیز برخی گروه‏ها و ورشکستگان سیاسی با نادیده گرفتن عزم و اراده‏ی ده‏ها میلیون انسان ایرانی و بدون توجه به اتکای نظام اسلامی به این عزم ملی، همان حرف‏ها را در قالب‏های روشنفکرانه تکرار می‏کنند . غافل از این که کوه مشکلات و دشمنی‏ها هر قدر بزرگ باشد، در مقابل اراده‏ی یک ملت، کوچک و حقیر است .

13 . احدی حق ندارد به خاطر خدمت‏به مردم، به آنان منت‏بگذرد و خدمت‏به مردم از پر ارزش‏ترین عبادات است و مسؤولان و مدیران کشور باید قدر فرصت‏خدمت‏به مردم را بدانند .

14 . نخبگان ضمن رونق بخشیدن به وضع موجود، رشد و شکوفایی و آینده روشن کشور را نوید می‏دهند .

15 . کمک به نخبگان در واقع کمک به جریانی است که در حال و آینده‏ی کشور تاثیر گذار است‏بنابراین همه‏ی مسؤولان و مدیران باید به گونه‏ای عمل کنند که استعدادها، قابلیت‏ها و ارزش‏های نخبگان، همواره در حال درخشش و جوشش باشد .

16 . دلاوری رزمندگان ما در هشت‏سال دفاع مقدس، پرچم افتخار و امید را در دل‏های ملت‏برافراشته است و مظلومیت‏شهیدان ما، امت اسلامی را با حقانیت ملت ایران آشنا کرد و دلاوری رزمندگان مؤمن‏ما، در دل‏های ملت‏های مسلمان، نور امید و شوق حرکت آفرید و مستکبران را خشمگین کرد .

17 . زورگویان جهانی ما را به جنگ افروزی و تلاش برای استفاده از فناوری هسته‏ای در مقاصد نظامی متهم می‏کنند، در حالی‏که جنگ افروز کسانی هستند که در مدت بیست‏سال دو جنگ جهانی به راه اندختند و امروز نیز جنگ طلب کسانی هستند که برای منافع سرمایه داران زالو صفت جهانی در مناطق مختلف دنیا جنگ راه می‏اندازند و با کشتار مردم بی گناه، زمینه‏ی سودآوری بیش‏تر تجارت تسلیحاتی را فراهم می‏آورند .

18 . این ملت در کمال اقتدار، شجاعت در مقابل زیاده خواهی و زورگویی دشمنان می‏ایستد وبا پاسداری از شرف و عزت و دین و میهن خود، پرچم اسلام را هم‏چنان در جهان برافراشته نگه خواهد داشت .

 


نوشته شده در چهارشنبه 91/4/7ساعت 6:37 عصر توسط خادم نظرات ( ) |

Design By : Pars Skin